קוד אתי בעמותת תובנה

הפעילות והלימוד בתובנה מושתתים על שותפות ועל קהילה ההולכת ברוח הדהרמה.  ככזו, הסתמכה תובנה מאז הקמתה על הסילה, המונח הבודהיסטי שמציין מחויבות להתנהלות אתית בעולם ולתרגול של התנהלות מיטיבה ולא מזיקה, כעקרון מנחה. 

עם התרחבות העמותה, והתפתחות מרחבים מגוונים של תרגול ושל פעילות קהילתית, עלו הרצון והצורך לדייק ולהתאים את כללי הסילה למציאות החיים שבה אנו פועלות ופועלים כעת. 

הקוד האתי המופיע כאן הוא פרי תהליך פיתוח ארוך, שלקחו בו חלק מורות, מנחות, חברות הנהלה, והקהילה המתרגלת. 
על מנת לתמוך במרחבי התרגול, הלימוד והפעילות, ולשמור על אווירה של ביטחון, רגישות ותשומת-לב אכפתית, תובנה מבקשת מכל הבאות והבאים בשעריה, להתכוון ולהתחייב לפעול בהלימה לחמשת כללי הסילה, כפי שהם מופיעים בקוד האתי (מופיע גם ללא צורך בהורדה בתחתית הדף)

 

מחויבותם המוגברת של מי שנושאים בתפקידי הוראה  

בנוסף לקוד האתי הכללי, ומתוך הבנה של תפקיד המורה, האחריות והרגישות הנובעות ונדרשות במסגרתו, ניסחה קהילת ההוראה של תובנה קוד אתי מורחב המתייחס להיבטים וסוגיות קונקרטיות הרלוונטיות להוראה וליחסי מורה-תלמיד.ה. קוד זה מפורט כאן:
PDF icon קוד אתי למורות ומנחים בתובנה

 

איך לפעול במצב של הפרה, פגיעה, או אי-נוחות

אנו אנושיים ולפיכך מכילים בליבנו ובפעולותינו את כל האפשרויות הכלולות בהוויה האנושית. בתוך האינטראקציות השונות של הסנגהה, עלולים לעלות דברים שיעוררו אי-נוחות או דאגה. באופן אידיאלי היינו רוצים להצליח לגשת זו אל זה בצורה ישירה ולדבר על מה שמטריד אותנו. אנחנו מעודדות בחום פנייה ישירה כזו כצעד ראשון. 

לצד זאת, לפעמים פניה ישירה אינה מרגישה אפשרית, נכונה או בטוחה. בימים אלו מוקמת וועדת האתיקה של תובנה ככתובת לסייע במקרים כאלו.
עד להקמתה, אם נפגעת ממורה, מנחה, בעל.ת תפקיד או מתרגל.ת אחר.ת, או היית עד.ה לפגיעה או להפרה אתית, או שעולה בך שאלה, תהייה או טרדה בהקשר אתי הנוגע לתובנה, אנא פנו לוועד vaad@tovana.org.il או למנכ"לית העמותה tamarz@tovana.org.il.

 

להימנע מלעשות רע, לעשות טוב, ולטהר את התודעה – זו תורתם של הערים (בודהות)
(דהמהפדה 183)